fredag 30 september 2016

Tematrio - Höstfärger i titeln

Alltså, efter (minst) 6 veckor med mykoplasmainfektion i luftrören har orken, kreativiteten och (stundvis) livslusten legat på en mindre smickrande nivå. För att råda bot på ledan är det bra att ha fasta ramar att hålla sig till. En Tematrio har, om inte fasta ramar så i alla fall ett fast tema. Det får duga tills vidare.

Innan gårdagens stormvindar hade mina blåbärsbuskar fantastiskt vackra, blodröda blad. Hösten är min favoritårstid! Träden skiftar i de varmaste av färger, luften är klar och det luktar gott. Senare, när löven ligger på marken, frasar det så härligt när jag promenerar fram bland fallna löv. Ah, om jag bara orkade gå ut! 

Nå ja, veckans tematrio berör passande hösten. Med andra ord: berätta om tre böcker som har någon av höstens färger i titeln.

1. Röde Orm av Frans G Bengtsson är en vikingasaga med berättarglädje och humor. En klassiker att läsa om någon.

2. Mannen i brunt är en av Agatha Christies första romaner. Anne Beddingfield är mysteriets hjältinna.

3. Golden Eyes av John Gideon är en briljant vampyrhistoria. Passar ypperligt en blåsig höstkväll som denna.

Hedersomnämnande: Something wicked this way comes av Ray Bradbury har ingen färg i titeln men kan mycket väl vara den ultimata höstromanen. Läses bäst kring Halloween.

2 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna och kan inte fatta att ja missat Mannen i brunt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag också gjort om jag inte, alldeles nyligen, hjälp min mamma att sortera Christie-samlingen hon har.

      Radera