söndag 21 augusti 2016

Kantarbete


När i våras bestämde sig för att "rensa sly" tog de bort alla träd mellan mig och närmaste stigen. Med andra ord hade jag inget insynsskydd och eftersom jag är asocial och i allmänhet ogillar att känna samvaro med människor måste jag illa kvickt sätta upp ett skydd. För ett ögonblick funderade jag på en solid tvåmetersmur men ändrade mig. Jag behöver inte visa mig i min fulla knepighet. Ett helt normalt svenssonstaket fick det istället bli.

Alldeles otäckt öppet mot allmänheten! Förstår du att ångesten var total?!

Efter lite arbete med trimmer, tumstock och spett. Stolpskor på plats (more or less), detta kommer gå fint!

Monsterkatten inspekterar arbetet. Faktum är att han gärna hjälper till (läs ligger där vi ska gräva).
 
De första sektionerna kom på plats på nolltid. Undertecknad är smått lycklig och tänker: detta går som smort!

Icke hade jag anat att andra halvan var ett sammelsurium av rötter och sprängsten. Misströstan botas som tur är bäst med hårt fysiskt arbete.

Monsterkatten är mycket nöjd. Staket håller onda katter borta (eller?)

Baby steps. Baby steps. Marken blir plattare. Stolpskorna kommer så sakteliga på plats.
Vi pratar inte om hur tungt borren går i stenar eller hur marken försvinner under fötterna när sanden rinner ner mellan stenarna, okej?!

Staket på plats. Inga större sammanbrott och inga fataliteter. Vi pratar inte heller om att de två sista sektionerna är olika de övriga, okej? Okej!
Nu ska marken bara jämnas till, mer jord fyllas på och par stenpartiväxter kring de sprängstenar som inte gick att flytta. Sedan gräs. Pallkragar. Odlingsbänk. Och bäst av allt, ett perfekt ställe att sätta hammocken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar